Artykuły

Historia automatyki może być podzielona na następujące okresy: wczesny okres (do 1900), okres przedklasyczny (1900–1940), okres klasyczny (1935–1960) i okres nowoczesny (po 1955). Urządzenia zawierające mechanizmy sterujące zdarzało się ludziom konstruować nawet w bardzo odległych czasach. Potrzeba konstruowania takich rozwiązań nasiliła się ogromnie wraz z nadejściem rewolucji przemysłowej i dalszym rozwojem techniki na początku XX wieku. Początkowo były to projekty wykonywane głównie w oparciu o doświadczenie i intuicję inżynierską z czasem jednak decydującego znaczenia nabrały analizy teoretyczne, które, choć zapoczątkowano już w XIX wieku, były wcześniej szerzej nieznane. Z czasem wypracowano szereg klasycznych metod projektowania układów regulacji, które od około 1960 były uzupełniane i częściowo wypierane przez nowoczesną teorię sterowania. Nieocenioną podporą matematycznej teorii stała się rozwijająca się równolegle technika komputerowa, na początku analogowa, a następnie cyfrowa.


Niektóre rzeczy lepiej prezentują się w pionie, jak mówi jedna z telewizyjnych reklam. Nie dotyczy ona co prawda motocykli, ale świetnie do nich pasuje. Dla jednośladu pionowe ustawienie wcale nie musi być jedynym, ale dobrze jest, gdy dwukołowy pojazd może do niego bez problemu powrócić z bocznych przechyłów. Dobrze też, gdy charakterystykę podwozia można zmieniać na bieżąco, dostosowując ją do aktualnych warunków drogowych. W jednym i w drugim przypadku w grę wchodzi bowiem wyższe bezpieczeństwo jazdy, rzecz bezcenna dla wszystkich motocyklistów, a zwłaszcza tych mniej doświadczonych.


W czwartej rundzie Polskiej Ligi eMotoGP na graczy czekało nasze sąsiednie Brno. W głównej ligowej grupie po raz trzeci wygrał Jarek Jakubowski startujący na motocyklu Ducati. Drugie miejsce zajął Adrian Stręk, a podium uzupełnił Michał Pilichowski.